Τελευταία ενημέρωση 6/8/2018
Ερώτηση 13
Μέχρι πότε θεωρείται εμπρόθεσμη η υποβολή του φυσικού (έντυπου) φακέλου προτεινόμενων πράξεων, όταν η καταληκτική ημερομηνία προσκόμισης στα γραφεία της ΑΝ.ΔΩ. Α.Ε. είναι 11/08 ή 12/08/2018;
Απάντηση (6/8/2018)
Οι προτεινόμενες πράξεις, των οποίων η καταληκτική ημερομηνία προσκόμισης του φυσικού φακέλου στα γραφεία της ΑΝ.ΔΩ. Α.Ε. είναι 11/08 (Σάββατο) ή 12/08/2018 Κυριακή), θεωρούνται εμπρόθεσμες, όταν η παραλαβή τους γίνει μέχρι και τις 13/08/2018 και ώρα 16:00
Ερώτηση 12
Μέχρι ποια ώρα είναι δυνατή η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης στήριξης στο ΟΠΣΑΑ;
Απάντηση (1/8/2018)
Η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης στήριξης στο ΟΠΣΑΑ είναι δυνατή μέχρι τις 12 το βράδυ της Παρασκευής (3/8/2018).
Είναι συνετό όμως, η οριστικοποίηση της υποβολής να γίνει εντός των εργασίμων ωρών, καθώς υπάρχει πιθανότητα να προκύψουν τεχνικά ή άλλα προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν από την Διαχειριστική Αρχή ή τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Ερώτηση 11
Πώς διαμορφώνονται τα επιλέξιμα ποσά των δαπανών και του συνολικού προϋπολογισμού στην περίπτωση που ο ΦΠΑ είναι επιλέξιμος;
Απάντηση (1/8/2018)
Στην περίπτωση που ο ΦΠΑ είναι επιλέξιμος, τα επιλέξιμα ποσά των δαπανών και του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού περιλαμβάνουν και το ποσό που αντιστοιχίζεται στον ΦΠΑ.
Π.χ. το ανώτερο επιλέξιμο ποσό της δαπάνης για την τεχνική στήριξη είναι 3.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Ομοίως, ο ανώτερος επιλέξιμος προϋπολογισμός άυλης πράξης είναι 50.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Ερώτηση 10
Πώς γίνεται η καταχώρηση στην καρτέλα Υποέργα;
Απάντηση (31/7/2018)
Στην καρτέλα “Υποέργα”, κάνουμε «Νέα εγγραφή» και
- για τα έργα που δεν υλοποιούνται με διαδικασία δημοσίων συμβάσεων: προσθέτουμε τον κωδικό Μ12 “Έργα που δεν εκτελούνται με δημόσιες συμβάσεις.” Εκεί αναγράφουμε το συνολικό προϋπολογισμό του έργου.
- Για τα έργα που εκτελούνται με δημόσιες συμβάσεις, επιλέγουμε Μ6, Μ7, Μ8, εφόσον πρόκειται να δημοπρατηθούν. Στις περιπτώσεις που έχουν ήδη εγκατασταθεί εργολάβοι και έχουν υπογραφεί νομικές δεσμεύσεις, επιλέγουμε Μ1, Μ2, Μ3, Μ4, Μ5.
Ερώτηση 9
Πώς γίνεται η εγγραφή φυσικών προσώπων στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ως δυνητικών δικαιούχων στην υποδράση 19.2.4.5;
Απάντηση (31/7/2018)
Η εγγραφή γίνεται πηγαίνοντας στο link: www.opekepe.gr/opsaa_ef_1420.asp, όπως και για τους υπόλοιπους δυνητικούς δικαιούχους, όπου εμφανίζεται:
αλλά επιλέγετε το σύνδεσμο:
Αίτηση εγγραφής δικαιούχων για Παρεμβάσεις Δημόσιου Χαρακτήρα (εκτός από ΟΤΑ Α και Β βαθμού και φορείς τους, καθώς και Φορείς Δημοσίου Τομέα)
https://registration.dikaiomata.gr/user_registration/
Ερώτηση 8
Σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται η προσκόμιση προσφορών για την απόδειξη του εύλογου κόστους;
Απάντηση (25/7/2018)
Η προσκόμιση προσφορών είναι υποχρεωτική για προτεινόμενες πράξεις που ΔΕΝ υλοποιούνται μέσω δημόσιων συμβάσεων για όλες τις κατηγορίες των λοιπών δαπανών συμπεριλαμβανομένων των μελετών ή λοιπών άυλων ενεργειών, ΠΛΗΝ των δαπανών που αφορούν σε κατασκευαστικές εργασίες. Βλέπε στον Πίνακα των Απαιτούμενων (κατά περίπτωση) Δικαιολογητικών - Δικαιολογητικό Νο 30 (στο συνημμένο 3 της Πρόσκλησης – Οδηγός Διοικητικού Ελέγχου Αιτήσεων Στήριξης) όπου περιγράφεται αναλυτικά.
Διευκρινίζεται ότι, για πράξεις που υλοποιούνται με τη διαδικασία των δημόσιων συμβάσεων (π.χ. ΟΤΑ), απαιτείται η προσκόμιση προσφορών κατά την υποβολή της αίτησης στήριξης μόνο για εργασίες – εξοπλισμό – υπηρεσίες, που δεν καλύπτονται από τα επίσημα τιμολόγια του Δημοσίου (ΑΤΟΕ, κλπ).
Οι προσφορές μπορεί να προέρχονται από προμηθευτές ή από το διαδίκτυο.
ΠΡΟΣΟΧΗ! ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ ΛΑΘΟΥΣ (18/7/2018)
Στο αρχείο excel ΑΝΑΛ_ΠΡΟΫΠ_19.2.4.2_19.2.4.3_19.2.4.5, στο φύλλο 5.2 ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ, υπάρχει λάθος στον τύπο υπολογισμού του υποσυνόλου της ομάδας ΣΤ, καθώς αθροίζει και την ομάδα Ε [=SUM(H170:H188)]. Επισυνάπτεται το εν λόγω αρχείο με διορθωμένη τη συνάρτηση υπολογισμού του υποσυνόλου ΣΤ [=SUM(H186:H188)].
Ερώτηση 7
Ποια υπηρεσία είναι υπεύθυνη για την έκδοση βεβαίωσης παραδοσιακού κτιρίου;
Απάντηση (18/7/2018)
Στην έκδοση βεβαίωσης παραδοσιακού κτιρίου εμπλέκονται, ανάλογα με τη θέση που βρίσκεται αυτό, οι εξής υπηρεσίες:
- Συμβούλια Χωροταξίας Οικισμού & Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ), όταν το κτίριο βρίσκεται εντός παραδοσιακού οικισμού
- Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου, όταν το κτίριο βρίσκεται σε ιστορικό τόπο: π.χ. όλο το νησί της Πάτμου, οι οικισμοί της Νισύρου Μανδράκι, Νικειά, Εμπορειός, Πάλοι, οι οικισμοί Αγιά Μαρίνα & Πλάτανος της Λέρου, ο οικισμός της Παλιάς Πόλης της Κω, ο οικισμός της Χώρας Σύμης κ.α.
- Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δωδεκανήσου ή και το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, όταν το κτίριο βρίσκεται εκτός οικισμού
Ερώτηση 6
Στην περίπτωση πράξης που κάποιο κριτήριο επιλογής δεν εφαρμόζεται λόγω της φύσης της, πώς γίνεται η μοριοδότηση;
Απάντηση (9-7-2018)
Για κάθε προτεινόμενη πράξη, μοριοδοτούνται όλα τα κριτήρια επιλογής που αφορούν στην κάθε υποδράση, ανεξαρτήτως αν συνάδουν ή μη με τη φύση της. Π.χ. έστω ότι στην υποδράση 19.2.4.5 υποβάλεται πράξη που οι προτεινόμενες δαπάνες δεν αφορούν σε κτιριακή υποδομή. Τότε θα τεθεί μηδενική βαθμολογία στο κριτήριο Α8 «Συμβατότητα με την τοπική αρχιτεκτονική» και θα καταταχθεί στον πίνακα αποτελεσμάτων/κατάταξης, όπως και οι υπόλοιπες, συγκρινόμενη με τη συνολική άριστη βαθμολογία των 100 βαθμών.
Ερώτηση 5
Απαιτείται κατά την υποβολή της αίτησης στήριξης η υποβολή των στοιχείων κυριότητας του οικοπέδου (ακινήτου), των πιστοποιητικών μεταγραφής, βαρών και μη διεκδικήσεων;
Απάντηση (9-7-2018)
Ναι, τα πιστοποιητικά βαρών και μη διεκδικήσεων πρέπει να υποβάλλονται κατά την υποβολή της αίτησης στήριξης, ακόμη και όταν αφορούν σε μισθωμένα ακίνητα. Το πιστοποιητικό μεταγραφής υποβάλλεται στην περίπτωση που έχει συναφθεί οριστικό συμφωνητικό μίσθωσης μακρότερο των 9 ετών.
Ερώτηση 4
Στην περίπτωση μίσθωσης ακινήτου μεγαλύτερης των 9 ετών θα πρέπει να συναφθεί με συμβολαιογραφικό έγγραφο και να μεταγραφεί στο Υποθηκοφυλακείο/Κτηματολόγιο;
Απάντηση (9-7-2018)
Ο Αστικός Κώδικας, βάσει των άρθρων 608 & 1208, ορίζει ότι οι μισθώσεις ακινήτων όταν υπερβαίνουν τα 9 έτη, πρέπει να καταρτίζονται συμβολαιογραφικά και να μεταγράφονται. Τότε μόνον ισχύουν απέναντι στο νέο κτήτορα.
Η υποχρέωση σύνταξης όμως συμβολαιογραφικού μισθωτηρίου δεν έχει γενικό χαρακτήρα, ώστε να εφαρμόζεται σε όλες τις μισθώσεις που έχουν διάρκεια μεγαλύτερη των 9 ετών. Εφαρμόζεται σε εκείνες τις πολυετείς μισθώσεις που θα πρέπει για κατοχύρωση του μισθωτή να είναι έγκυρες απέναντι στο νέο κτήτορα του ακινήτου.
Το άρθρο αυτό δεν ισχύει για τις επαγγελματικές μισθώσεις, σύμφωνα με την Απόφαση 749/2014 του Άρειου Πάγου. Οι επαγγελματικές μισθώσεις, για όσα χρόνια συμφωνηθούν, μπορούν να γίνουν κανονικά με ιδιωτικό συμφωνητικό θεωρημένο από Δ.Ο.Υ εντός 30 ημερών από τη σύνταξή του, και να ισχύουν έναντι του νέου κτήτορα, σε περίπτωση που ο σημερινός μεταβιβάσει το ακίνητο. Αυτό σημαίνει ότι, σε περίπτωση που ο σημερινός εκμισθωτής (ιδιοκτήτης) μεταβιβάσει το ακίνητο του, ο μισθωτής (επαγγελματίας - ενοικιαστής) προστατεύεται κανονικά για όλα τα χρόνια της μίσθωσης, ακόμα κι αν η μίσθωση έχει γίνει με ιδιωτικό συμφωνητικό.
Ερώτηση 3
Στο ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ (συνημμένα με αρ.7 & 8 της Πρόσκλησης) υπάρχουν ερωτήματα που δεν είναι πλήρως κατανοητά. Παρακαλώ διευκρινίστε:
- Για το ερώτημα 1.4: Εκτός από τον τρόπο (π.χ. Ανοιχτός Διαγωνισμός) τι άλλο γράφεται; Επωφελείται ο ανάδοχος από τη στήριξη μέσω της αμοιβής του για την υλοποίηση του έργου;
- Για το ερώτημα 3: Το τίμημα του ενός εισιτηρίου με ποιο κόστος λειτουργίας συγκρίνεται; Η απάντηση μπορεί να προκύψει από την χρηματοοικονομική ανάλυση συγκρίνοντας τα έσοδα από τα εισιτήρια και το κόστος λειτουργίας σε όλη την περίοδο των 10-15 ετών ή σε ετήσια βάση;
- Για το ερώτημα 8: Ποια σύνορα στην περίπτωση της περιοχής της Δωδεκανήσου;
- Για το ερώτημα 10: Αν η απάντηση στην προσέλκυση νέων επενδύσεων είναι αρνητική, πρέπει να αναφερθούν οι τουριστικές εγκαταστάσεις; Κι αν ναι, σε τι επίπεδο, οικισμού, Δημοτικής Κοινότητας, Δημοτικής Ενότητας, νησιού στην περίπτωση που είναι μικρό;
Απάντηση (9-7-2018)
- Για το ερώτημα 1.4: Θα περιγράφεται μόνο ο τρόπος επιλογής αναδόχου. Είναι προφανές ωστόσο, ότι μόνο ο Ανοιχτός Διαγωνισμός εξασφαλίζει τον εκμηδενισμό του ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΟΣ. Συνεπώς εάν πχ ο ανάδοχος έχει αναδειχτεί από «ανταγωνιστικό διάλογο» ίσως να πρέπει να δοθούν πληροφορίες για ποιον λόγο ΔΕΝ υπάρχει πλεονέκτημα στον ανάδοχο. Η ΑΜΟΙΒΗ του αναδόχου είναι ή δεν είναι πλεονέκτημα (όφελος) συναρτήσει του τρόπου επιλογής του.
- Για το ερώτημα 3: Το κόστος λειτουργίας αναφέρεται σε κάθε είδους κόστος που είναι απαραίτητο για να λειτουργεί η πολιτιστική υποδομή είτε είναι λειτουργικά είτε συντήρησης είτε οτιδήποτε άλλο. Η σύγκριση εξόδων – εσόδων (από εισιτήριο ή οποιοδήποτε άλλο πόρο) γίνεται ως επί των πλείστων σε ετήσια βάση.
- Για το ερώτημα 8: Εξετάζεται η απόσταση του έργου από μεγάλα συγκοινωνιακά κέντρα (αεροδρόμιο, λιμάνι)- η όποια αναφορά είναι σε σχέση με σύνορα άλλων κρατών-μελών της ΕΕ.
- Για το ερώτημα 10: Γίνεται αναφορά σε οποιαδήποτε διαθέσιμα στοιχεία όσον αφορά τουριστικές εγκαταστάσεις και υποδομές (αριθμός μονάδων, δυναμικότητα κλπ) κατ’ αρχάς στην περιοχή του έργου και κατόπιν σε μεγαλύτερες διοικητικές ενότητες.
Ερώτηση 2
Είναι επιλέξιμη η κατασκευή ιστοσελίδας στο πλαίσιο της υποδράσης 19.2.4.4.;
Απάντηση (9-7-2018)
Στο με αρ. 2 «Παράρτημα αίτησης στήριξης» συνημμένο της Πρόσκλησης περιλαμβάνεται ως ενδεικτική επιλέξιμη η δαπάνη κατασκευής σελίδας σε πράξη της υποδράσης 19.2.4.4 (σελ. 23, Πίνακας 6.2 ΔΑΠΑΝΕΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ). Σύμφωνα όμως με διευκρινιστικό email της ΕΥΔ ΠΑΑ, «η κατασκευή ιστοσελίδας αποτελεί στοιχείο ενίσχυσης του δικαιούχου και δεν αφορά αποκλειστικά στην εκδήλωση. Συνεπώς σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι επιλέξιμη στο 19.2.4.4».
Επίσης αναφέρεται ότι «ο φορέας μπορεί να κάνει χρήση των social media…. Δεδομένου ότι η χρήση των social media είναι τζάμπα και δεν απαιτείται / δικαιολογείται η ανάθεση σε εξειδικευμένο προσωπικό δεν στοιχειοθετείται δαπάνη και ακόμα περισσότερο επιλεξιμότητα».
Ερώτηση 1
Πώς γίνεται η εγγραφή στον ΟΠΕΚΕΠΕ, ώστε να μπορώ να έχω πρόσβαση στο ΟΠΣΑΑ για να υποβάλλω αίτηση στήριξης?
Απάντηση (1-6-2018)
Οδηγίες για έκδοση κωδικού χρήστη στο ΟΠΣΑΑ βρίσκονται στην ηλεκτρονική δ/νση του ΟΠΕΚΕΠΕ (www.opekepe.gr), ακολουθώντας την διαδρομή: «ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ», →«ΟΠΣΑΑ 2014 - 2020 (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Αγροτικής Ανάπτυξης)» → «Οδηγίες για την πρόσβαση των Δικαιούχων Δημοσίων Έργων στο ΟΠΣΑΑ» & «Οδηγίες εγγραφής Φορέα στο πεδίο «ΑΦΜ Φορέα που ανήκετε».
Η διαδικασία για την αίτηση είναι πολύ απλή κι ο αιτών καθοδηγείται κάθε φορά με παραδείγματα αλλά και με ειδοποιήσεις στο email του, οι εφαρμογές αυτού του είδους για online χρήστες είναι υπεραπλουστευμένες. Προτείνεται να αποφεύγονται emails από hotmail ή gmail.
Ένα βήμα της εν λόγω διαδικασίας, μετά την υποβολή της αίτησης εγγραφής, είναι και η «Φυσική Ταυτοποίηση του Διαχειριστή», με την φυσική του παρουσία σε γραφείο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Στα Δωδεκάνησα το μοναδικό γραφείο του ΟΠΕΚΕΠΕ – Μονάδα Δωδεκανήσου βρίσκεται στην πόλη της Ρόδου (Κλαυδίου Πέπερ 125, Ρόδος 85132).
Στην περίπτωση που ο αιτών ή ο εξουσιοδοτημένος αντιπρόσωπός του αδυνατεί να παρουσιαστεί σε κάποιο τοπικό Γραφείο ΟΠΕΚΕΠΕ, τότε μπορεί να αποστείλει τα δικαιολογητικά στα κεντρικά Γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, σκαναρισμένα μέσω email. Σε αυτή την περίπτωση θα αποστείλει τα εξής:
- Τυπωμένο το κείμενο του email επιβεβαίωσης με τίτλο "Δημιουργία Λογαριασμού ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΧΡΗΣΤΩΝ ΟΣΔΕ"
- Αντίγραφο Ταυτότητας αιτούντα
- Εξουσιοδότηση από τον νόμιμο εκπρόσωπο του φορέα με γνήσιο υπογραφής
ή
- Υπεύθυνη Δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου του φορέα με γνήσιο υπογραφής, εφ' όσον επιθυμεί ο ίδιος να είναι και Διαχειριστής
Η διαδικασία είναι ενδεχομένως πιο χρονοβόρα εφ' όσον πρέπει να παρθεί έγκριση, ώστε να προβούν στην ενεργοποίηση του Λογαριασμού.